20 jaar geleden stond ik als advocaat voor het eerst in de rechtszaal. Die eerste keer voor de rechter herinner ik me nog goed.

 

Ik hielp een werknemer die het oneens was met zijn ontslag. Aan mij de taak om de rechter ervan te overtuigen dat mijn cliënt niet ontslagen mocht worden.  Bloednerveus  was ik, maar ook tot in de puntjes voorbereid. 

 

Ik was bang dat ik dicht zou klappen of zelfs het verkeerde zou zeggen. Maar die angst was gelukkig onterecht. Nadat het eerste woord eruit was, viel alle spanning weg. Ik ging volledig voor het belang van mijn cliënt. 

 

Uiteindelijk stuurde de rechter ons ’de gang op’. Dat gebeurt tijdens rechtszittingen vaak om te onderzoeken of partijen er onderling tóch niet uit kunnen komen. In dit geval lukte dat. Er werd een vertrekregeling getroffen.  

 

Mijn cliënt was blij, maar voor mij voelde het dubbel. Vanuit juridisch perspectief hadden we deze zaak namelijk kunnen winnen. 

 

Mijn begeleider (patroon) gaf me toen de gouden tip: “Houd de focus op het resultaat. Is jouw cliënt blij, dan moet jij dat ook zijn.” 

 

In dit geval wilde mijn cliënt niet opnieuw bij deze werkgever in dienst. Dus met een ‘juridische winst’ was hij niet écht geholpen.

 

Het advies van mijn patroon heb ik mijn hele carrière meegedragen. Voordat ik met een zaak begin, stel ik eerst vast wat de ideale uitkomst voor mijn cliënt is. Voor dat resultaat is het recht een onmisbaar middel, maar nooit het doel.  

 

In de afgelopen jaren ben ik een stuk pragmatischer geworden. Dankzij mijn 20 jaar ervaring als advocaat, zie ik al heel vroeg welke kant een zaak opgaat. Daardoor kan ik steeds sneller bijsturen en (zo) onnodige problemen en kosten voorkomen.

 

Mijn gouden tip? Communiceer duidelijk. Veel onnodige problemen ontstaan doordat niet helder is wat partijen van elkaar verwachten. Dat klinkt makkelijk, maar is het niet. 

 

Dit jaar vier ik mijn 20-jarig jubileum als advocaat en bovendien bestaat EKlegal ruim 5 jaar. Om dit te vieren, deel ik de aankomende periode mijn ervaring met je. Onder andere door te laten zien hóe je als werkgever duidelijke verwachtingen kunt scheppen.   

 

Nu alvast op zoek naar handige tips? Neem eens een kijkje op mijn kennisbank https://eklegal.nl/category/kennisbank/. Daar deel ik al een heleboel kennis.